چرا گوشت گوسفند گران شده است؟

در میان این تورم‌های اخیر گوشت گوسفند از جمله مواد گروه الفی بود که قیمت آن به شدت افزایش یافت. و دلیل این گرانی و علت افزایش گوشت گوسفند سوالی است که برای خیلی‌ها در اصل اکثر قشر جامعه مطرح می‌شود چراکه باتوجه به نرخ حقوق‌ها و درآمد‌ها تامین گوشت با قیمت کیلو 70 هزار تومان انجام نشدنی‌ است. و قشر عظیمی از جامعه ما از خوردن گوشت قرمز محروم شده‌اند.

 دلایل گران شدن گوشت:

عناوین زیر اصلی‌ترین دلایل گران شدن گوشت هستند که به طور خلاصه هرکدام توضیح داده شده است.

شرایط جوی: برخی از مسئولین دلایل گران شدن گوشت را خشکسالی و نبودن آب کافی دانسته‌اند، چراکه این دو باعث رشد کمتر جمعیت دام‌ها می‌شود و محدود شدن جمعیت دام‌های بومی باعث افزایش نرخ گوسفند زنده و قیمت گوشت قرمز می‌شود.

فصول مختلف: یک دلیل دیگر افزایش قیمت گوشت، اواخر زمستان و اوایل تابستان است چون در اوایل تابستام دامداران کمتر دام‌های خودشان را عرضه می‌کنند به بازار چراکه در اوایل فصل گرما هنگام تولید مثل و افزایش دام است و در اواخر زمستان به علت کمبود و محدود شدن دام‌ها نرخ‌ها افزایش می‌یابد.

گرانی آذوقه دام: باتوجه به تحریم‌های مختلف وافزایش قیمت ارز در این اواخر قیمت آذوقه‌های مختلف وارداتی گوسفندان برای پرورش و پرواربندی مناسب افزایش یافته است و همین امر سبب افزایش نرخ دام زنده و قیمت گوشت قرمز و گوشت گوسفند می‌شود.


عدم مدیریت واردات و صادرات: شاید بشه گفت جز اصلی‌ترین شرایط گرانی گوشت قرمز مدیریت نادرست در میزان صادرات دام زنده به کشورهای اطراف باشد، درست است که تازگی صادرات دام زنده ممنوع شده است اما چندی قبل بدون محاسبات و آمارهای درست فرستادن رئوس زیاد برای کشورهای همسایه به خاطر ارز و در نظر نگرفتن وضعیت خود مردم باعث افزایش قیمت گوشت شده است.


قاچاق دام زنده: باتوجه به شرایط ارز و بالا رفتن قیمت دلار و دینار متاسفانه قاچاق دام زنده به کشورهای عربی و کشورهای همسایه خصوصا عراق و افغانستان به شدت افزایش یافته است و قاچاقچیان دام‌ها رو با واحدهای پولی کشورها به فروش می‌رسانند و در کشور تبدیل به تومان می‌کنند و این سود زیاد باعث شده است تا چندین بار قاچاق رخ دهد که ویدئو قاچاق دام زنده به کویت رو مشاهده کنید.


عدم تناسب متقاضی و دام موجود: تمامی موارد ذکر شده باعث می‌شود تا تعداد دام موجود در بازار نسبت به خواسته متقاضیان کمتر شود واین امر سبب گران‌تر شدن گوشت قرمز نیز می‌شود.

مشکلات ناشی از گرانی گوشت قرمز:

در ابتدا توضیحی درباره شرایط مردم جامعه نسبت به گرانی گوشت داده شد اما غیر از عام مردم برای تهیه گوشت خیلی از قصابان و افرادی که در این صنف نیز کار می‌کنند گزارش‌های زیادی از کسادی کار و تعطیل کردن مغازه‌های قصابی رسیده است به حدی که قصابی که روزانه 40 کیلو گوشتمی‌فروخته فروشش به 10 کیلو کاهش پیدا کرده است.  و دامداران نیز برای فروش گوسفندان و دام‌های زنده خود به مشکل خورده‌اند.