تزریق دارو در دام چگونه انجام می شود؟     

بسیاری از دام ها به دلایل مختلف بیمار شده و به دارو نیاز پیدا می کنند. داروهای مورد استفاده برای سلامت دام می تواند خوراکی یا تزریقی باشد. این مقاله به معرفی روش تزریق در دام ها اختصاص دارد. با ما همراه باشید.    

انواع تزریق در دام   

تزریق داروی دام به روش های مختلفی انجام می شود که عبارتند از:  

  • تزریق عضلانی   
  • تزریق وریدی (داخل رگی)   
  • تزریق زیرپوستی   

نکات مهم در انجام تزریق دام

  • قبل از تزریق دارو، اطلاعات آن را با دقت بخوانید. مطالب مهمی بر روی برچسب دارو درج شده که اگاهی از آنها ضروری است. تاریخ تولید و انقضا، دستور مصرف، موارد منع مصرف، عوارض، دوز مصرف، موارد اندیکاسیون، غلظت، محدودیت استفاده از گوشت و شیر حیوان از جمله این موارد هستند.   
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از سرسوزن نیز اهمیت زیادی دارد. سرسوزن باید یک بار مصرف، استریل باشد. در بهترین حالت، برای هر دام از یک سوزن استفاده می شود. اما در بدخی شرایط و البته با در نظر گرفتن نوع بیماری دام، می توان از یک سرسوزن برای حداکثر ده دام استفاده کرد.   
  • مشخصات سرسوزن نیز یکی دیگر از نکات مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد. قطر سرسوزن را تا حد امکان کمتر انتخاب کنید تا درد حیوان به حداقل برسد. طول سوزن نیز پارامتر دیگری است که به نوع حیوان و محل تزریق بستگی دارد. به عنوان مثال برای تزریق زیرپوستی، تزریق در حیوان جوان که حجم عضله کمی دارند، طول سوزن کوتاه انتخاب می شود.   
  • نحوه تزریق، یکی دیگر از بخش های مهم کار است و به دقت بالایی نیاز دارد. برخی داروها دستورالعمل خاصی دارند و لازم است موارد ثبت شده روی دارو مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال ممکن است دارو قبل از مصرف به تکان دادن نیاز داشته باشد. اگر تصمیم دارید چند دارو را به دام تزریق کنید، آنها را تفکیک کرده و از مخلوط کردن و تزریق یکباره بپرهیزید. اگر دارو حجم زیادی دارد، چندباره کردن عمل تزریق و انجام آن در نقاط مختلف بدن توصیه می شود.   

نحوه انجام تزریق

تزریق به سه شیوه عضلانی، زیرپوستی و داخل رگی انجام می شود. در ادامه هر یک از این روش ها مورد بررسی قرار گرفته است.    

  • تزریق عضلانی: برای انجام این کار، ابتدا محدوده مورد نظر را تعیین و سرسوزن را به صورت جداگانه و عمود در محل فرو کنید. سپس سرنگ آماده شده از قبل را به سر آن متصل کرده و تزریق را انجام دهید. لازم به ذکر است، همانطور که از نام این نوع تزریق برمی آید، عضلانی بوده و نباید از محل ورود سوزن خون خارج شود. در صورت مشاهده خون، محدوده انتخابی نادرست است و باید سرسوزن را خارج و در محلی دورتر تکرار کنید. محل جدید تزریق باید با فاصله 5/2 سانتیمتری از محل اولیه تعیین شود.     
  • تزریق زیرپوستی: ابتدا پوست گاو را کشیده و بالا بیاورید. سپس سر سوزن را با زاویه 30 الی 45 درجه ای وارد پوست کرده و سرنگ را به آن وصل کنید. بهترین بخش بدن دام برای انجام این نوع تزریق دارو، بخش بالایی گردن، کنار کتف و یا جلوی کتف می باشد. در این روش، معمولا سوزن طولی به اندازه 2/1 تا 5/2 سانتی متر دارد.     
  • تزریق داخل رگی: تزریق دارو در این روش داخل رگ صورت گرفته و دلیل نام گذاری همین موضوع است. این نوع تزریق داخل سیاهرگ وداج، سیاهرگ دمی و رگ شیری انجام می شود. اما بهترین محل برای تزریق داخل رگی، سیاهرگ وداج است. البته قبل از تزریق باید برچسب دارو را بررسی و از مجاز بودن دارو برای تزریق داخل رگی مطمئن شد. این نوع تزریق به حساسیت بیشتری نیاز دارد و لازم است به نکاتی همچون شماره سرسوزن، غلظت دارو و وزن دام توجه نمود.