تاثیر سیل 98 بر روی دام

the effect of the 1398 flood on livestock


متاسفانه به علت سیل‌های پی در پی و زیان بار اخیر علاوه بر تخریب منازل و وسایل نقیله هم وطنان عزیزمون آسیب جدی و وسیعی به دام و طیور در مناطق سیل زده وارد شده. علاوه بر نابودی و از بین رفتن دام زنده و گوسفند زنده ماندن لاشه حیوانات در میان رسوبات سیل باعث خطرات جدی ای در آینده خواهد شد. و حتی تاثیر مستقیمی هم چنان در این روند افزایشی قیمت گوشت گوسفند و قیمت گوسفند و دام زنده خواهد داشت.

آمار تلفات دام در سیل 98

  • طبق گزارشات مختلف از خبرگزاری های مرجع خسارت شدیدی به دام‌ها وارد شده که اکثر ان در سیل گلستان رخ داده است. حدودا 15000 راس دام عشایر گرفتار سیل و تلف شدند و مناطق عشایری در سیل لرستان بیشترین آسیب را دیده است که باز این معضلی برای پرورش دام در آینده خواهد بود.
  • طبق آمار و گزارش های دیگری 12000 راس و 1000 راس طیور در خوزستان درگیر سیل شدند.
  • چند صد راس درگیر سیل در دزفول شدند و دلیل آن تخریب دیواره محل نگهداری دام ها بوده است.
  • و آمار تلف شدن 2800 راس در استان کهگیلویه و بویر احمد گزارش شده است.

تاثیر تلفات دام در سیل بر قیمت گوشت

در حال حاضر تغییر چندانی در قیمت گوشت گوسفند و نرخ گوسفند زنده یا دام زنده ایجاد نشده اما پیش بینی میشود با توجه به قاچاق دام زنده که اخیرا به شدت رواج پیدا کرده و تلف شدن رئوس زیادی از دام ها قیمت گوشت و دام زنده افزایش پیدا خواهد کرد چرا که هزینه های زیادی هم برای برطرف کرذن کشتارگاه های آسیب دیده و زمین های مرتعی پرورشی رئوس باید پرداخته شود.

تاثیر تلفات دام در سیل امسال بر روی آب

تلف شدن تعداد زیادی دام و گوسفند در سیل امسال و ماندن لاشه آن‌ها در رسوبات به جا مانده سیل در آینده نزدیک باعث میشه تمامی این میکروب ها وارد آب شهری مناطق سیل زده بشه که باعث شیوع بیماری های مختلف دامی در دام های زنده و بیماری میکروبی در انسان ها میشود برای پیشگیری و درمان باید مسائل بهداشتی را تا حد امکان رعایت کرد و دقت بسیاری در تغذیه دام ها خصوصا آب آن‌ها داشت.