برای خرید گوسفند زنده و دام زنده یکی از مهم ترین مسائل برای شروع بحث پرورش دامی، مسئله هزینه دام و خرید آن ها با کمترین قیمت و بهترین کیفیت باشد. با توجه به این هدف، دامدار باید نوع نژاد بره و زمان خرید را پیش بینی کرده و سپس برای آن اقدام کند.

اگر تنها هدف از پرواربندی تولید شیر و لبنیات باشد، بهترین زمان برای خرید دام زنده فصل شیردهی آن ها می باشد. شما می توانید برای تشکیل گله شیری و مقاوم، میش هایی را انتخاب کنید که دارای پستان بزرگی باشند، این دام ها قادرند بره های مقاوم تری را نسب به دیگر دام ها به وجود آورند.

ولیکن اگر هدف از پرورش،دست یابی به تولید پشم و پوست بیشتری باشد، می توان گوسفندانی را که از نظر نژاد پوستی بهترین نوع دام محسوب می شوند را خریداری کرد. بهترین زمان برای خرید این گونه دام ها فصل زایمان است. بره های شیری و نژاد پوستی، بهترین نوع دام برای پرواربندی و رسیدن به این هدف خواهد بود. می توان آن ها را از مراکز پرورش بندی خریداری کرد.

دقت کنید دام هایی که سن آن ها کم تر از یک هفته می باشند، بهترین نوع دام محسوب می شوند. دامداران عزیز باید سعی کنند میش های قوی و شیرده و آن هایی که پوست مرغوب تری دارند را برای پرورش خریداری نمایند. باید بدانید بهترین زمان خرید دام نر، دو ماه قبل از زمان لقاح می باشد.

 

زمان مناسب خرید دام

برای تشکیل دام سالم بهتر است هنگام خرید از دام هایی را با سن دوازده تا هجده ماه خریداری کنید. اما بیشتر دامداران گوسفندان یکساله را ترجیح می دهند. زیرا این گونه دام ها تاکنون زایمان نداشته اند و تمامی خصوصیات و ویژگی هایشان به خوبی قابل مشاهده خواهد بود.

در کشور ما به خاطر نوع آب و هوا، زمان زایمان میش ها در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار می باشد. در این فواصل به خاطر سرسبزی محیط، دام ها به راحتی می توانند چرا کنند وبه رشد قابل افزایش برسند. افرادی که از پرواربندی قصد تولید گوشت بیشتری را دارند، بهتر است اوایل تابستان برای خرید دام اقدام نمایند.

بهترین نوع برای پرورش دام ها استفاده از نژاد گوشتی بوده. این نوع از دام ها در هر سال دو دوره برای پرواربندی به فروش می رسند .

بهترین زمان خرید برای بره های شیری در اواسط تابستان است، زیرا این زمان بهترین دوره برای شکل گیری و رشدتمامی دام های شیرده می باشد. از طرفی قیمت خرید بره های سالم و بهداشتی در تابستان کم از فصول دیگر بوده که دامداران با خریداری آن ها می توان گله ای بزرگ را تشکیل داد. می توان گفت قیمت فروش بره های شیری، به خاطر نوعد نژاد، وزن و جثه و همچنین منطقه زندگی متفاوت می باشد.

مراکز مناسب خرید دام برای پرواربندی

بهترین مراکز برای فروش دام ها، مکان هایی نظیر: روستاها، مناطق ییلاق و قشلاقی و نیز مکان های مورد تایید اتحادیه دامپزشکی و وزارت بهداشت می باشد. تعداد آن ها در هر یک با هم متفاوت است.

در این مکان ها به دلایل زیادی چون تعداد بالای دام، انتخاب آن ها بسیار کار آسانی می باشد. مراکز مورد تایید از طرف دامپزشکی بهترین مراکزی هستند که می توان از آن جا دام های سالمی را خریداری نمایید. گوسفندان زنده فروخته شده با یهترین قیمت از مناطق ییلاقی خریداری شده و در بین مردم عرضه می گردد. برای پرواربندی نژادهای مختلف دامی، می توانید آن ها را از مراکز مورد تایید شهرداری خریداری نمایید.